SR29 Na Volovec
Hnilec - Súľová - Peklisko - Čertova hoľa - Volovec - Skalisko - Volovec - Henclová

10 Naj | Turistické strediská a ciele | Mestá a obce
  Prírodné rezervácie | Mapy | Mapa | Popis | Fotogaléria
Chodníky a cyklotrasy | Webkamery | Výlety do okolia
Klikacia mapa s turistickými chodníkamiDetailná turistická mapa 1:50000

Poloha: Volovské vrchy (stred).
    Východiskový bod: Hnilec, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Cieľový bod: Henclová, zastávka SAD, parkovisko.
    Časový rozvrh: Hnilec - sedlo Súľová 1h 00“ - Peklisko 0h 45“ - Čertova hoľa 1h 15“ - sedlo Volovec 0h 30“ - Skalisko 0h 30“ - sedlo Volovec 0h 15“ - Henclová 1h 15“

Spolu: 5 hodín 30 minút
    Prevýšenie: 633 m
    Mapa: Volovské vrchy - Krompachy, mierka 1 : 50 000 (list 125), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Slovenský raj - Južný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Stredne náročná dlhá túra s pomerne veľkým prevýšením. Väčšinou vedie po lesných cestách a chodníkoch. Orientácia je vďaka dobrému značkovaniu jednoduchá. Úsek z Hnilca do sedla Súľová vedie popri neznačkovanej málo frekventovanej hlavnej ceste a vyžaduje si zvýšenú pozornosť.

Základná trasa: Túra je náročným prechodom západnou časťou hlavného hrebeňa Volovských vrchov, ktorý tvorí najmohutnejšiu vrcholovú skupinu pohoria. Na jednej zo severných rázsoch sa týči najvyšší vrchol Volovských vrchov - Zlatý stôl. Spôsob výstupu na tento vrch je opísaný vo variante. Základná trasa po výstupe do sedla Súľová prechádza najprv lesnou časťou, neskôr hôľnym terénom s peknými výhľadmi. Po náročnom výstupe na Volovec a Skalisko v závere zostúpime do bývalej baníckej obce Henclová.
    Trasa sa začína v obci Hnilec (722 m), odkiaľ sa vydáme južným smerom. Najprv pôjdeme popri neznačkovanej hlavnej ceste smerujúcej do Rožňavy. Čaká nás dlhé a mierne stúpanie do sedla Súľová (910 m), kde sa napojíme na červeno značkovanú Cestu hrdinov SNP (0901, E8).
    V sedle odbočíme doľava a krátko pôjdeme popri ceste, z ktorej o chvíľku odbočíme doľava na lesnú cestu. Mierne vystúpime popod hrebeň a neskôr hore hrebeňom. Ďalej nás čaká trocha strmší výstup na vrch Peklisko (1070 m), z ktorého pokračujeme smerom hore. Najskôr pôjdeme po lesnej ceste, neskôr po chodníku prechádzajúcom popod otvorený vrch Hoľa. Zvlneným terénom pokračujeme ďalej, až prídeme na vrchol Čertovej hole (1245 m).
    Trasa na tomto mieste odbočuje na juh, avšak stále vedie po červeno značkovanom chodníku. Pôjdeme ďalej zvlneným terénom tesne pod hrebeňom do lúčneho sedla k rázcestiu sedlo Volovec (1151 m). Odtiaľ pokračujeme po červenej značke na hôľny vrch Volovec (1284 m) a na bralo Skalisko (1293 m).
    Námaha vynaložená na výstup sa vráti vo forme ďalekých prekrásnych výhľadov. Z najvyššieho bodu trasy, ktorým je bralo Skalisko, sa otvára nádherný kruhový výhľad na južný Spiš a severný Gemer. Vrcholová skupina brál je súčasťou hôľneho vrcholu Volovca. Po trase výstupu sa vrátime späť do sedla Volovec, kde odbočíme doprava.
    Pokračujeme po zelenej značke (5720) smerom dolu. Zostúpime severným svahom Volovca. Absolvujeme dlhé klesanie lesnými cestami a chodníkmi, ktoré viackrát pretínajú potok Henclová. Neskôr pôjdeme popri potoku a vojdeme do otvorenej trávnatej časti doliny. Pohodlne zídeme do bývalej baníckej obce Henclová (675 m), ktorá nás okrem možnosti občerstvenia upúta pôvodnou ľudovou architektúrou dreveníc a prírodnou scenériou okolitých lúk a zalesnených svahov.

Varianty: Nároční a zdatní turisti môžu z Volovca pokračovať hrebeňom po červenej značke (0901) k rázcestiu sedlo Krivé. Tu treba odbočiť doľava a pokračovať po modrej značke na najvyšší vrchol Volovských vrchov Zlatý stôl (1322 m).
    Z neho možno zostúpiť opäť po modrej značke do osady Stará Voda, z ktorej trasa pokračuje po modrej značke do obce Švedlár k autobusovej a železničnej zastávke v Hnileckej doline (spolu: 8h 30“).

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy